
.
Grzegorz Wojciechowski
.
Pamiętam, jak pod koniec XX wieku zawitałem służbowo do Salonk, kiedy wsiadłem do taksówki, miejscowy taryfiarz wziął mnie za rosyjskiego popa, który powracał ze św. Góry Athos. Niestety na Athos nie miałem czasu, ani możliwości się wybrać, ale wszystko jest jeszcze przede mną.
Kilka lat temu wpadł w moje ręce ciekawy dokument, dotyczący pewnego skandalu, który wydarzył się 900 lat temu właśnie w tym niezwykłym miejscu.
Jak wiadomo na Athos nie wolno było i dalej nie wolno wpuszczać kobiet, po to, aby nie przeszkadzały znajdującym się tam świętym mężom w medytacji i rozmyślaniach o Bogu i innych ważnych dla świata i okolic sprawach.
Ale jak się okazuje nie zawsze tak bywało, z jednego z listów cesarza Aleksego I Komnena ( 1048 – 1118 ) dowiadujemy się o pewnym skandalu, który miał tam miejsce, a sprawa ta ciągnęła się aż do roku 1105.
O co chodziło?
Okoliczna ludność miała obowiązek składania na rzecz tamtejszych klasztorów danin. Tereny te zamieszkiwało górskie plemię Wlaków. Pomiędzy góralami i mnichami doszło do pewnego niecodziennego porozumienia.
Otóż Wlakowie dostarczali mnichom swoje żony w przebraniach chłopięcych, święci ojcowie, płacili kobietom za usługę, te z kolei oddawały zarobione dzięki mnichom pieniądze swoim mężom, którzy z kolei opłacali dzięki nim daninę na rzecz klasztorów.
Ta jest właśnie funkcja pieniądza jako środka cyrkulacji. Pieniądz – towar ( usługa ) pieniądz – towar ( usługa ) – i tak dalej.
Wspaniała lekcja ekonomii politycznej.
.
Spodobał Ci się ten artykuł? Masz konto na FB, daj link do tego tekstu, podziel się nim ze swoimi znajomymi.
Dziękujemy.
.
Listek figowy i genitalia demokracji: Kościół między rewolucją a kompromisem
Listek figowy i genitalia demokracji: Kościół na drodze do samobójstwa
Kardynał Gulbinowicz ukarany. Jego wina, jego bardzo wielka wina